Hi! Ik ben UX designer in de wereld van finance, e-commerce, retail en overheid

De Merkenstudio is jouw ontwerpstudio op het gebied van UX design, websites en huisstijlen

Toggle offcanvas area

Blog

Natuurlijk houd ik mij als designer voornamelijk bezig met het ontwerpen van nieuwe websites en huisstijlen. Maar ik vind het ook leuk om op deze blog te schrijven over onderwerpen als marketing, branding en grafisch design. Op deze pagina kun je daarom blogs en artikelen lezen die gaan over onderwerpen die mij als designer bezig houden.

UX, UI of visual design; wat zijn de verschillen?

UX, UI of visual design; wat zijn de verschillen?

UX, UI en visual design zijn drie belangrijke aspecten binnen het ontwerpproces van een (digitaal) product. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, hebben ze ieder hun eigen unieke definitie en focus. In dit artikel leg ik uit wat die focus is en wat de verschillen zijn. Aspect 1: UX design UX, of gebruikerservaring,…

2048 1365 De Merkenstudio
De voordelen van een design system

De voordelen van een design system

Een design system is een krachtig hulpmiddel voor het creëren van consistentie binnen een organisatie. Het zorg ervoor dat alle onderdelen die gebruikt worden bij het ontwerpen van digitale producten op elkaar aansluiten, waardoor teams effectiever kunnen samenwerken en sneller betere ervaringen kunnen ontwikkelen. Door een gemeenschappelijke design taal vast te stellen, bevordert het duidelijkheid…

2000 2000 De Merkenstudio
Waarom is een consistente huisstijl belangrijk?

Waarom is een consistente huisstijl belangrijk?

Een huisstijl is de visuele weergave van een bedrijf van de waarden, missie en positionering. Het helpt om vertrouwen en herkenning bij de klant op te bouwen, en heeft een belangrijke invloed op de beslissingen die klanten nemen bij het overwegen van een merk of product.

1000 999 De Merkenstudio
Waarom elk bedrijf een huisstijlgids moet hebben

Waarom elk bedrijf een huisstijlgids moet hebben

Een huisstijlgids is onmisbaar voor ieder bedrijf. In een huisstijlgids vind je de kernwaarden van de onderneming, de tone of voice van de teksten en de visuele richtlijnen voor bijvoorbeeld kleuren, lettertypes en fotografie. In dit artikel lees je meer over de voordelen van zo’n gids en welke thema’s er in thuishoren.  Waarom een huisstijlgids?…

1024 576 De Merkenstudio
Een slimme navigatie voor meer conversie op je website

Een slimme navigatie voor meer conversie op je website

Jouw website is in feite het digitale visitekaartje van je bedrijf. Hier presenteer je diensten, producten en haal je nieuwe klanten binnen. Een goede navigatiestructuur op de website is daarom erg belangrijk, onder andere voor de vindbaarheid in Google, maar ook om je bezoeker zo snel mogelijk relevante informatie te laten vinden. Kortom, met een…

1080 720 De Merkenstudio
Een nieuwe huisstijl. Hoe pak je dat aan?

Een nieuwe huisstijl. Hoe pak je dat aan?

Als bedrijf wil je een positieve indruk maken op je doelgroep en klant. Dat kun je alleen realiseren met een huisstijl die past bij je bedrijfsfilosofie en imago. Een herkenbare huisstijl zorgt ervoor dat een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie. Ook draagt het de kernwaarden uit van een bedrijf en zorgt het voor…

1920 685 De Merkenstudio
Hoe breng je een customer journey in kaart? (tutorial)

Hoe breng je een customer journey in kaart? (tutorial)

De customer journey is vrij vertaald ‘de reis van de klant voor, tijdens & na aanschaf product’. Met het maken van een ‘customer journey map’ kun je deze reis inzichtelijk maken. Deze methode kan positief bijdragen aan de user experience van jouw (online) klant. Niet voor niets passen grote bedrijven als Ikea en Starbucks hun…

2180 1375 De Merkenstudio
WordPress-website gehackt? Volg dit stappenplan!

WordPress-website gehackt? Volg dit stappenplan!

‘Gehackte inhoud gedetecteerd op jouw website’ lees je in de e-mail die je onverwacht binnenkrijgt van Google of van jouw hostingpartij. Of nog erger: Je ziet dat je homepage is aangepast en dat er allerlei rare berichten op staan. Erg vervelend, je website is gehackt! Waarschijnlijk raak je in paniek, maar heb je geen idee…

2560 1928 De Merkenstudio
Geef jouw onderneming een succesvolle start [infographic]

Geef jouw onderneming een succesvolle start [infographic]

Als startende ondernemer heb je diverse marketing- en communicatiemiddelen nodig om jouw bedrijf een succesvolle start te geven. In onderstaande infographic lees je welke tools en communicatiekanalen je nodig hebt. Vergeet niet de bijbehorende uitleg te lezen (onder de infographic). Succes! Uitleg infographic   Fase 1 - Brainstormen Mission statement Beschrijf in drie tot vijf zinnen…

1170 658 De Merkenstudio
[tutorial] Hoe ontwikkel je een persona?

[tutorial] Hoe ontwikkel je een persona?

‘We moeten de klant centraal zetten’ en ‘de klant is koning’. Twee ambitieuze clichés die regelmatig voorbij komen tijdens creatieve sessies van veel startende ondernemingen. Maar als puntje bij paaltje komt wordt de klant vaak toch vergeten en staan vooral het product en de verkoop centraal. Als je jouw klant écht centraal wilt zetten, dan is het…

1500 1000 De Merkenstudio
De juiste kleuren voor jouw ontwerpen

De juiste kleuren voor jouw ontwerpen

te vervangen door een groene achtergrond. Met deze kleurverandering wil McDonalds het gedrag van de consument onbewust beïnvloeden en langzaam positievere associaties in ons hoofd opwekken. Groene logo’s worden namelijk geassocieerd met duurzaam, gezond, natuurlijk en betrouwbaar. De betekenissen van kleuren Elke kleur brengt een bepaald gevoel met zich mee. Voor grafische ontwerpen kun je je afvragen welk gevoel…

2180 1375 De Merkenstudio