‘We moeten de klant centraal zetten’ en ‘de klant is koning’. Twee ambitieuze clichés die regelmatig voorbij komen tijdens creatieve sessies van veel startende ondernemingen. Maar als puntje bij paaltje komt wordt de klant vaak toch vergeten en staan vooral het product en de verkoop centraal. Als je jouw klant écht centraal wilt zetten, dan is het schrijven van buyer persona’s (afgekort: persona’s) een zeer effectieve (en betaalbare) methode. Deze methode wordt voornamelijk gebruikt in de reclamewereld. Maar hoe schrijf je een goede persona? En hoe pas je dat vervolgens toe in combinatie met een customer journey? Lees het in deze tutorial.
Persona’s zijn modellen van jouw prospects en klanten die je graag wilt bereiken. Ze worden steeds vaker gebruikt om doelgroepen te vertalen naar iets tastbaars en menselijks. In feite zijn persona’s beeldende beschrijvingen van fictieve personen uit de doelgroep van een organisatie.
Elke persona heeft specifieke eigenschappen, wensen en gedragingen. Het is een verzonnen persoon, maar door een concrete beschrijving te geven wordt het een typische klant van je bedrijf. Goed beschreven persona’s zorgen voor een groei van je prospects, een hogere conversie en loyale klanten. Zij zijn de ijkpersonen op wie je jouw communicatieboodschappen afstemt en ze zijn zelfs maatgevend bij het nemen van beslissingen over investeringen.
Voordat je gaat schrijven zul je kennis en specifieke kenmerken moeten verzamelen over jouw doelgroepen. Lees hieronder hoe je deze kenmerken aan de hand van vijf stappen kunt verzamelen. Ben je van plan om meer persona’s te schrijven? Neem deze stappen dan voor elke doelgroep afzonderlijk door.
Nadat je zoveel mogelijk data hebt verzameld, kun je de persona gaan uitwerken. Elke persona krijgt de volgende kenmerken:
Door persona’s ook psychologische kenmerken mee te geven krijgen ze meer verdieping. Je kunt nog een stap verder gaan dan alleen een tekstuele beschrijving door de persona’s een visueel beeld te geven met behulp van een foto of illustratie. Daarmee wordt het een ‘echt mens’ en gaat hij of zij leven bij jouw collega’s.
Zodra je de persona’s hebt uitgewerkt ben je toe aan de laatste stap: het beschrijven van de cyclus die persona’s doorlopen voordat ze bij hun einddoel komen. Deze klantreis wordt ook wel de customer journey genoemd. In mijn eerder beschreven blog kun je lezen hoe je een customer journey maakt. Succes!
Heb je hulp nodig bij het maken van een persona? Neem gerust contact op met De Merkenstudio
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.