merkenstudiomerkenstudiomerkenstudiomerkenstudio
  • Projecten
  • Huisstijl
  • Website
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
  • Welkom
  • Projecten
  • Huisstijl
  • Website
  • Blog
  • Over mij
  • Contact

Een nieuwe huisstijl. Hoe pak je dat aan?

Als bedrijf wil je een positieve indruk maken op je doelgroep en klant. Dat kun je alleen realiseren met een huisstijl die past bij je bedrijfsfilosofie en imago. Een herkenbare huisstijl zorgt ervoor dat een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie. Ook draagt het de kernwaarden uit van een bedrijf en zorgt het voor herkenbaarheid bij de doelgroep. Ben je van plan om je huisstijl te vernieuwen, maar weet je niet precies hoe je dat aanpakt en wat je daarvoor nodig hebt? Lees dan dit artikel.

 

Het vernieuwen van een huisstijl vergt tijd en energie. Met alleen het vernieuwen van het logo ben je er niet. Elementen waar je aan moet denken bij een re-branding zijn: typografie, kleuren, een slogan, grafische vormen, maar ook het gebruik van fotografie of video’s. Voordat het ontwerpen van een nieuwe huisstijl plaatsvindt, gaan er een aantal fases aan vooraf, namelijk de strategiefase en de brainstorm-fase. Met name de strategiefase is erg belangrijk, aangezien deze fase ervoor zorgt om vooraf al na te denken over je imago, budget en doelgroep. Door hier uitgebreid bij stil te staan kun je bepaalde keuzes maken om het ontwerpproces te vergemakkelijken.

Stap 1: Strategiefase

Tijdens de strategiefase denk je na over de doelgroep, identiteit (imago), kernwaarden en budget. Breng om te beginnen je doelgroep in kaart. Dit kun je doen door bijvoorbeeld interviews en enquêtes te houden of data te verzamelen met behulp van tools zoals Google Analytics of social media. Vervolgens kun je aan de hand van deze verzamelde data een beschrijving maken van de doelgroep en klant. Handige hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld customer journey’s of persona’s. Deze zijn handig tijdens de brainstorm- en ontwerpfase, omdat je hier gaat nadenken over hoe de huisstijl het beste past bij de interesses en wensen van de doelgroep. Bovendien kom je te weten welk beeld de doelgroep heeft van je bedrijf (het imago dus).

Nu je meer weet over de doelgroep en je imago, breng je de merkwaarden van het bedrijf in kaart. Geef hierbij antwoord op de vraag: wat is er zo uniek aan mijn bedrijf? Waarop wil ik mij kunnen onderscheiden? Dit kun je terugbrengen in ongeveer 3 tot 5 kernwoorden. Denk daarbij aan termen als: ‘persoonlijk’, ‘toegankelijk’, ‘oprecht’, ‘creatief’ of ‘betrouwbaar’. Denk vervolgens ook na over welke van deze kernwoorden je wilt terugzien in de nieuwe huisstijl?

Een ander belangrijk thema dat je tijdens de strategiefase gaat behandelen is budget. Vraag jezelf eerst af welke middelen je nodig denkt te hebben, zoals een nieuw logo, visitekaartjes, briefpapier of een nieuwe website. Zodra je dat weet kun je offertes opvragen bij ontwerpers of ontwerpbureaus om een reëel beeld te krijgen van het totale kostenplaatje.

Deze fase geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Hoe omschrijven klanten mijn bedrijf?
  • Wat zijn mijn merkwaarden?
  • Wat is er zo uniek aan mijn bedrijf?
  • Welke kernwaarden wil ik graag terugzien in mijn nieuwe huisstijl?
  • Welke huisstijl-producten heb ik nodig?
  • Wat is mijn budget?
  • Met welke ontwerper of met welk ontwerpbureau wil ik samenwerken?

 

Stap 2: Brainstorm-fase (inspiratie opdoen)

Nu is het tijd om je wensen te verzamelen en inspiratie op te doen. Gedurende deze fase ga je nadenken over stijlen, kleurgebruik, lettertypes, vormen, iconografie, het logo en een eventuele slogan (pay-off). Ook ga je inspirerende voorbeelden van binnen of buiten de markt verzamelen. Handige tools hiervoor zijn Pinterest, Dribbble of Designspiration, maar ook in tijdschriften of in de wereld om je heen kun je veel inspiratie opdoen. Probeer zoveel mogelijk ideeën op te slaan in moodboards en maak foto’s van mooie dingen die je tegenkomt of print ze uit. Hiermee kun je de ontwerper inspireren tijdens de ontwerpfase.

Deze fase geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Welke wensen heb ik met mijn nieuwe huisstijl?
  • Welke stijl(en) spreken mij aan?
  • Welke kleuren, lettertypes en vormen passen bij mijn imago?
  • Welk soort fotografie wil ik gaan toepassen?

Stap 3: Ontwerpfase

Gedurende de ontwerpfase kun je de ontwerper aan het werk gaan zetten. Alle informatie die je gedurende de vorige twee fases hebt verzameld kun je meegeven aan de ontwerper die er mee aan de slag gaat. Tijdens deze fase is het belangrijk dat je ook tussentijds mee blijft denken met de ontwerpen. Je kunt de ontwerper nog bijsturen als dat nodig is of met nieuwe ideeën komen. Na een paar weken zal de ontwerper de nieuwe huisstijl presenteren en het verhaal vertellen achter de keuzes die zijn gemaakt. Daarbij kan het gaan over het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl-producten, maar ook over kleuren, typografie of fotografie.

Deze fase geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wat wordt mijn definitieve huisstijl?
  • Komen de ontwerpen overeen met mijn ideeën en wensen?
  • Voldoende wensen aan mijn verwachtingen?

 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl? Dan kan De Merkenstudio daarbij helpen. Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Related posts

17 maart 2022

Waarom elk bedrijf een huisstijlgids moet hebben


Read more
20 september 2019

Hoe breng je een customer journey in kaart? (tutorial)


Read more

Contact

info@demerkenstudio.nl
+31 (0)6 30731062

 

Adres

Kantklosserpad 1
3828 DL Hoogland

© De Merkenstudio | Grafisch ontwerpbureau in Amersfoort | Grafisch ontwerper Amersfoort | Huisstijl ontwerp Amersfoort | Logo ontwerp Amersfoort | Ook werkzaam in Hoogland, Nieuwland, Soest, Vathorst, Leusden en Nijkerk
      Deze website gebruikt cookies. Als je op de website blijft, geef je toestemming om deze te gebruiken. Akkoord
      Cookies

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
      Necessary
      Altijd ingeschakeld
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
      Non-necessary
      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
      OPSLAAN & ACCEPTEREN