Hi! Ik ben UX designer in de wereld van finance, e-commerce, retail en overheid

De Merkenstudio is jouw ontwerpstudio op het gebied van UX design, websites en huisstijlen

Toggle offcanvas area

De juiste kleuren voor jouw ontwerpen

macdonalds

MacDonalds wisselde de rode achtergrondkleur in voor een groene kleur voor het opwekken van positievere associaties bij de consument.

Kleuren hebben een psychologisch effect op onze gevoelens en emoties. Tijdens het creëren van nieuwe ontwerpen voor bijvoorbeeld logo’s of websites is het handig om hier bewust mee bezig te zijn. In dit artikel een paar tips waar je aan kunt denken als je aan de slag gaat met kleuren.

Kies logische kleuren

Een lay-out met logische kleuren die aansluit op de doelgroep zijn belangrijke factoren voor succes. Neem MacDonalds. Deze fastfoodgigant heeft er onlangs voor gekozen om de rode achtergrond in combinatie met het gele logo te vervangen door een groene achtergrond. Met deze kleurverandering wil McDonalds het gedrag van de consument onbewust beïnvloeden en langzaam positievere associaties in ons hoofd opwekken. Groene logo’s worden namelijk geassocieerd met duurzaam, gezond, natuurlijk en betrouwbaar.

De betekenissen van kleuren

Elke kleur brengt een bepaald gevoel met zich mee. Voor grafische ontwerpen kun je je afvragen welk gevoel het zou moeten uitstralen. Moet het ontwerp eruit knallen, of moet het juist zakelijk, vrolijk of misschien wel duurzaam zijn? Hier kun je bijpassende kleuren bij zoeken. Hieronder de gevoelens die geassocieerd worden met de meest gebruikte kleuren:

  • Rood: passie, liefde, actie, agressie, kracht, voedsel, gevaar
  • Oranje: energie, warmte, vriendelijk, comfortabel, jeugdig, vrolijk
  • Geel: licht, vrolijk, energie, speels
  • Wit: schoon, fris, puur, simpel, rust
  • Grijs: neutraal, saai, veilig, betrouwbaar, stijlvol
  • Blauw: fris, zakelijk, betrouwbaar, vrijheid, integriteit, rust, wijsheid
  • Groen: duurzaam, natuur, groei, betrouwbaar, gezond
  • Bruin: natuur, aards, duurzaam, kracht
  • Zwart: mysterieus, elegantie, exclusiviteit, duister
  • Paars: rijkdom, luxe, spiritualiteit, wijsheid
  • Roze: zoet, onschuldig, jeugdig, vrolijk, romantisch

De laatste kleurentrends

In de afgelopen jaren zijn er een aantal ongeschreven ontwerpregels ontstaan, voortgekomen uit de laatste design-trends. Om te beginnen kun je onnatuurlijke en (te) felle kleuren het beste vermijden. Denk aan felgroen, -blauw of –oranje. Dit kleurenpalet is niet meer van deze tijd. Heldere en felle kleuren trekken over het algemeen vaak wel de aandacht, maar dit kan het logo of de website ook breken. Pasteltinten en kleuren die gebaseerd zijn op ’flat design’ brengen over het algemeen een meer verfijnd beeld.

Vermijd het gebruik van te veel verschillende kleuren. Kies liever één hoofdkleur (en mogelijk een tweede kleur en derde sub-kleur), maar niet meer dan dat. Dat maakt een website of logo erg onrustig. Het toepassen van een vol vlak ligt in de lijn van eenvoud en maakt een overzichtelijke impressie. Steeds meer grafisch designers maken gebruik van mozaïekpatronen. Deze patronen bevatten meerdere kleuren in meerdere tinten van een enkele kleur.

Tips vooraf

Vraag je aan het begin van het ontwerpproces af wat je wilt uitstralen. Zoek daar passende kleuren bij. Heb je een idee welke kleur je zou willen gebruiken, maar weet je niet zo goed welke aanvullende kleuren je nodig hebt om de huisstijl compleet te maken? Dan is het handig om een kleurenpalet te maken. Kom je er zelf niet uit? Maak dan gebruik van deze handige tools om de mooiste combinaties te maken:

Hulp nodig?

Ben je zelf bezig met een nieuwe huisstijl? En heb je hulp nodig bij het kiezen van kleuren? Neem gerust contact op met De Merkenstudio.

2180 1375 De Merkenstudio