Als startende ondernemer heb je diverse marketing- en communicatiemiddelen nodig om jouw bedrijf een succesvolle start te geven. In onderstaande infographic lees je welke tools en communicatiekanalen je nodig hebt. Vergeet niet de bijbehorende uitleg te lezen (onder de infographic). Succes!

Uitleg infographic
Fase 1 – Brainstormen
Mission statement
- Beschrijf in drie tot vijf zinnen de belangrijkste doelstellingen van jouw onderneming.
Doelgroep(en)
- Beschrijf jouw doelgroepen met behulp van persona’s en customer journeys.
Unique selling points (USP’s)
- De USP’s zijn in feite je concurrentievoordelen. Beschrijf drie tot vijf UPS’s waarmee je je als ondernemer wilt onderscheiden.
Fase 2 – Realisatie
Logopakket
- Zorg ervoor dat je logo in diverse bestanden beschikbaar is: digitaal (RGB-kleuren), vector, print (CMYK-kleuren) en diverse variaties (zwart, wit en eventueel andere kleuren).
- Voeg eventueel een pay-off of slogan aan je logo toe.
Huisstijl
- Visitekaartje
- Briefpapier & enveloppen
- Template voor offertes & facturen
- E-mailhandtekening
- Advertenties en reclameborden
- Brochures en magazines
- Template-presentatie (bijv. Powerpoint of Prezi)
Website of webshop
- Domeinnaam & webhosting
- Platformkeuze (bijvoorbeeld WordPress of zelf bouwen)
- Content voor het vullen van de website
- Duidelijke menustructuur
- Herkenbare vormgeving
- Blogs en nieuws
- Contactmogelijkheden
- SEO-strategie
- Koppelingen met externe marketingsoftware (o.a. nieuwsbrieven, social media en analytics)
Social media
- Content (visuals, infographics, video)
- Banners voor de kanalen
- Herkenbare vormgeving
Fase 3 – Optimalisatie
Schrijven en delen waardevolle content
- Blogs, nieuws, whitepapers
- Social media
Testen & monitoren website
- Webstats via Google Analytics
- Lead-generatie tools