Hi! Ik ben UX designer in de wereld van finance, e-commerce, retail en overheid

De Merkenstudio is jouw ontwerpstudio op het gebied van UX design, websites en huisstijlen

Toggle offcanvas area

Een slimme navigatie voor meer conversie op je website

Jouw website is in feite het digitale visitekaartje van je bedrijf. Hier presenteer je diensten, producten en haal je nieuwe klanten binnen. Een goede navigatiestructuur op de website is daarom erg belangrijk, onder andere voor de vindbaarheid in Google, maar ook om je bezoeker zo snel mogelijk relevante informatie te laten vinden. Kortom, met een goede basis zorgt dit voor een positieve boost in je conversie. 

 

Waar begin je?

De verleiding is groot om direct te starten met het beginnen van de inhoud van je website. Toch is het aan te raden om eerst na te denken over de structuur. De tijd die je in de navigatiestructuur investeert kan je later uren werk schelen. Een goed plan is het halve werk.

 

Start met een goede boomstructuur

In de boomstructuur van je website wordt in een overzicht de hiërarchie van je website weergegeven. Deze structuur kun je gebruiken voor het navigatiemenu van je website, maar ook in de footer. Het voordeel van een overzichtelijke structuur is dat Google dit net zo leest als je bezoeker, wat een positieve invloed heeft op je vindbaarheid in de zoekmachine (SEO). Daarnaast kunnen bezoekers snel vinden wat ze zoeken, wat leidt tot een goede conversie (CTR). Je kunt het ook omdraaien: als de structuur niet voldoet, dan gaat dit ten koste van je zoekresultaat en gaat het bounce-percentage (het aantal bezoekers dat direct weg klikt van je site) omhoog.

 

Bepaal je hoofdnavigatie

Maar hoe deel je dan het hoofdmenu in? Om te beginnen zet je de homepage bovenaan in de boom. Dit is de belangrijkste pagina van je website. Naast de homepage kun je hier een aantal andere hoofdthema’s (pillar pages) aan toevoegen. Stel, je hebt een bakkerij, dan zou je je website als volgt kunnen indelen: Brood, Banket, Feestdagen, Team, Blog, Contact. De volgende stap is het bepalen van subthema’s (de landingpages), dit zijn pagina’s die horen bij de landingspagina’s. In het geval van de bakkerij zouden dat pagina’s als Sinterklaas, Koningsdag, Kerst, Oud & Nieuw, Pasen kunnen zijn die horen bij de landingspagina ‘Feestdagen’.

Foto: voorbeeld van een overzichtelijke boomstructuur van een bakkerswebsite

Denk vanuit de bezoeker

Wat goed gaat in bovenstaand voorbeeld is dat de website is ingericht vanuit de bezoeker en niet vanuit de bedrijfsvisie. Probeer daarom altijd een analyse te doen met data of gebruikersonderzoek. Zo kun je met Google Analytics goed analyseren hoe gebruikers door je website navigeren en met gebruikersonderzoek achterhalen waarop bezoekers zouden zoeken als ze op je site zijn. Probeer je hoofdmenu dus ook te baseren op deze uitkomsten van deze data. Op basis van deze data zou je persona’s kunnen creëren van je doelgroep.

Stuur je bezoeker

Nu je de boomstructuur in beeld hebt, kun je aan de slag met het indelen van het navigatiemenu. Houd hierbij de customer journeys van je bezoekers in je achterhoofd. Dus: hoe gaat jouw bezoeker door de website heen en welk einddoel wil hij of zij daarbij bereiken. Door hierop te sturen zorg je ervoor dat bezoeker snel relevante informatie kunnen vinden en snel een goed beeld krijgen van de website. Een tip waardoor bezoekers nog sneller kunnen vinden is het toevoegen van een zoekbalk en een opvallende contactknop aan je hoofdmenu. Het is aan te raden om het hoofdmenu niet te uitgebreid te maken, daarbij is aan te raden om maximaal 6 hoofdthema’s te gebruiken en ook maximaal 6 subthema’s per thema.

Het indelen van de footer

Nu je het hoofdmenu hebt ingedeeld kun je verder met het indelen van de footer (het onderste gedeelte van je pagina). Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat veel bezoekers naar beneden scrollen en vervolgens geen overzicht meer hebben van de website, omdat het hoofdmenu niet meer in beeld is. Het is daarom aan te raden de boomstructuur nogmaals in te zetten in de footer. De footer kun je ook goed gebruiken om je contactgegevens in te vermelden en de links naar je social media kanalen. Vaak zijn er ook een aantal ‘overige pagina’s’ die belangrijk zijn om op je website te tonen, maar soms minder relevant zijn voor de bezoeker. Denk daarbij aan een pagina met privacy richtlijnen of een pagina met bedrijfsinformatie. Deze pagina’s kun je prima ‘wegstoppen’ in de footer.

Vragen over conversie?

Heb je hulp nodig bij jouw website of heb je vragen over het bereiken van een hogere conversie? Dan kan De Merkenstudio daarbij helpen. Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

1080 720 De Merkenstudio