Hi! Ik ben UX designer in de wereld van finance, e-commerce, retail en overheid

Hi! Ik ben UX designer in de wereld van finance, e-commerce, retail en overheid

Toggle offcanvas area
Rol: UX/UI designer, Periode: 2021-2022

RegioBank – Optimalisatie website

RegioBank noemt zichzelf buurtzame bank en wil er daarom voor zijn klanten zijn. En omdat de bank een nieuwe doelgroep wil aanspreken, commercieel fitter wil worden en online servicegerichter, was de vraag aan mij als UX designer om de look & feel van hun huidige website een opfrisbeurt te geven. Dit hield in dat componenten herontworpen moesten worden, dat er een nieuwe visuele stijl moest komen en dat er nieuwe features ontwikkeld moesten worden. Een mooi project dat ik in dienst van de Volksbank heb uitgevoerd.

Case

RegioBank wil online commercieel fitter worden door meer prospects aan te trekken en bezoekers vast te houden. Ook willen ze een nieuwe doelgroep aantrekken, namelijk ‘de nieuwe conservatieven’ (de financieel fitte 50+’er met interesse in de beurs), die met relevante content geïnspireerd moeten worden op de diverse RegioBank-kanalen. Tenslotte wil RegioBank online servicegerichter worden. Dit houdt in dat ze bezoekers willen helpen om relevante informatie snel te vinden en dat ze de helpende hand wil bieden zodra een bezoeker vragen heeft.

Een groot voordeel was dat we gebruik konden maken de bestaande web-pagina’s op RegioBank.nl. Bovendien was er veel data beschikbaar in Adobe Analytics die we konden gebruiken voor onze analyse. Het project draaide vooral om het redesignen van de huidige website en dat was voor mij als UX designer een mooie uitdaging. Omdat we onze keuzes ook wilden verantwoorden hebben we een gebruikerstest met klanten van RegioBank georganiseerd, waarin we een clickable demo van het redesign hebben getest.

Het proces

Het project kende de volgende fases: de brainstormfase, ontwerpfase, gebruikersonderzoek en de overdracht naar frontend. Tijdens alle fases was ik als UX’er betrokken en kon ik mijn kennis en skills toepassen.

Brainstormfase

De brainstormfase was met name bedoeld voor het ophalen van achtergrondkennis, het organiseren van een doelgroepanalyse, het opstellen van KPI’s en het doen van een benchmark binnen en buiten de markt. Tijdens de creatieve meetings liet ik stakeholders actief meedenken en met ideeën komen voor het nieuwe platform.

Ontwerpfase

Tijdens de ontwerpfase heb ik diverse schetsen gemaakt van de nieuwe webpagina’s en die laten reviewen door stakeholders en UX-collega’s. Na het verwerken van diverse feedbackrondes hebben we ervoor gekozen om de designs te verwerken in een clickable prototype in InVision om een zo realistisch mogelijk beeld neer te zetten tijdens de gebruikerstest.

We hebben diverse nieuwe pagina’s ontworpen, zoals de homepage, life event pagina’s, landingspagina’s, service-gerichte pagina’s en artikelpagina’s. Deze pagina’s heb ik voor diverse devices ontworpen (mobiel, tablet en desktop). Tijdens het ontwerpen hebben we als projectgroep met name nagedacht hoe we de gebruiker zoveel mogelijk konden inspireren en konden helpen relevante informatie snel te vinden. Daarbij hebben we componenten een nieuwe look & feel gegeven die later ook in het design system van de Volksbank terecht kwamen.

Gebruikersonderzoek

Tijdens het gebruikersonderzoek was ik als UX designer betrokken bij het opzetten van de test (doelstellingen en vragen formuleren) en bij het notuleren tijdens de klant-interviews. 

Overdracht naar development

Tijdens de laatste fase (de overdracht) bestond mijn werk uit het presenteren van de designs, het verantwoorden van de keuzes en het overdragen van de designs aan het development team (door middel van reviews, refinements en sprints). Ook het documenteren van de componenten en mijn design keuzes waren onderdeel van deze fase.

Tot slot

Het redesign van RegioBank wordt op dit moment door het retail team gebouwd en is nog niet live. Het was voor mij een uitdagend project, omdat ik mijn skills als consultant, UX’er en visual designer kon toepassen.