Hi! Ik ben UX designer in de wereld van finance, e-commerce, retail en overheid

Hi! Ik ben UX designer en ik houd me bezig met het ontwerpen van digitale producten, design systems en klantreizen. 

Toggle offcanvas area
Rol: UX designer, Periode: 2021-2022

ASN bank – Platform ‘Zo maakt geld gelukkig’

Zo maakt geld gelukkig is het digitale inspiratieplatform van ASN bank. Op het platform vinden bezoekers artikelen, blogs en video’s over hoe geld gelukkig maakt. Het doel voor mij als UX designer was om het huidige, statische platform te upgraden naar een dynamisch en inspirerend contentplatform. In deze case-pagina lees je hoe ik dat heb aangepakt in dienst van de Volksbank.

Case

‘Bezoekers moeten meer worden geïnspireerd op het platform’ en ‘we willen onze duurzame kant meer naar buiten brengen’. Twee reacties van stakeholders die de hoofddoelen van dit project weergeven. Tijdens de brainstormsessies die ik organiseerde stelden we de volgende KPI’s vast:

  • Meer engagement met het merk
  • Een hogere NPS-score
  • Meer bezoekers en klanten naar het platform leiden

We hadden een mooi uitgangspunt (het bestaande platform dat al live stond) en er was veel data beschikbaar waar we in konden duiken. Het project draaide vooral om het optimaliseren van het huidige platform en dat was voor mij als UX designer een mooie uitdaging. 

Het proces

Het project kende de volgende fases: de brainstormfase, ontwerpfase en bouwfase. Tijdens alle fases was ik als UX’er betrokken en kon ik mijn kennis en skills toepassen.

De brainstormfase was met name bedoeld voor het ophalen van achtergrondkennis, het organiseren van een doelgroepanalyse, het opstellen van KPI’s en het doen van een benchmark binnen en buiten de markt. Tijdens de creatieve meetings liet ik stakeholders actief meedenken en met ideeën komen voor het nieuwe platform. 

Tijdens de ontwerpfase heb ik 3 scenario’s uitgewerkt: van scenario A (minimale impact voor development) naar scenario C (maximale impact development). Uiteindelijk hebben we gezamenlijk gekozen voor scenario B, omdat dit paste op de backlog van het retail-team dat de designs uiteindelijk zou gaan ontwikkelen. De designs bestonden uit diverse ontwerpen van pagina’s, zoals de landingspagina en artikelpagina’s. Deze pagina’s heb ik voor diverse devices ontworpen (mobiel, tablet en desktop). Tijdens het ontwerpen hebben we als projectgroep met name nagedacht hoe we de gebruiker zoveel mogelijk konden inspireren. Daarbij hebben we componenten een nieuwe look & feel gegeven (de breadcrumbs, cards en hoofdnavigatie) of van scratch ontworpen (hero image, highlight block en full width image).

Tijdens de bouwfase was ik als UX designer betrokken bij het presenteren van mijn designs, het verantwoorden van mijn keuzes en het overdragen van mijn designs aan het development team (door middel van reviews, refinements en sprints). Ook het documenteren van de componenten en mijn design keuzes waren onderdeel van deze fase.

Tot slot

Het nieuwe platform ‘Zo maakt geld gelukkig’ wordt op dit moment door het retail team gebouwd en is nog niet live. Het was voor mij een uitdagend project, omdat ik mijn skills als consultant, UX’er en visual designer kon toepassen.