Startende bedrijven hebben een logo nodig om hun merkidentiteit te verstevigen. Vanwege het vaak beperkte marketingbudget kiezen veel startups ervoor om te besparen op de kosten. Sommigen denken er zelfs over om zelf ‘een logootje’ in elkaar te flansen. Mijn mening? Niet doen! Laat je logo ontwerpen door een professional. In dit artikel leg ik uit waarom.
Het komt vaak voor dat startups die zelf een beeldmerk in elkaar zetten hun doelgroep niet in het oog houden en daardoor mislopen. Kleuren zijn niet in harmonie, beeldmerken zijn onscherp en de afmetingen zijn niet in verhouding. Als je zelf een logo maakt bespaart je dat inderdaad kosten. Maar is het ook de moeite waard? En spreekt het de doelgroep aan? Geeft het jouw merk wel de juiste identiteit? Het ontwikkelen van een logo is lastiger dan je denkt.
Kies je ervoor om het logo door een grafisch ontwerper te laten ontwerpen, dan krijg je vaak meerdere conceptlogo’s uitgewerkt waaruit gekozen kan worden. Deze concepten bestaan uit verschillende stijlen, kleuren en lettertypes. Vormgevers brengen je hierdoor vaak op nieuwe ideeën en kunnen je inspireren tot een logo dat je zelf nooit had bedacht. Daarnaast houdt een grafisch vormgever rekening met kleurcombinaties, bestandsformaten, verhoudingen en iconen. Een kleur komt bijvoorbeeld digitaal anders over dan op papier. Kleuren hebben bovendien betekenis waar rekening mee gehouden moet worden. Zo staat blauw voor ratio en zakelijkheid, groen voor rust en rood voor warmte. Tenslotte krijg je diverse bestandsformaten aangeleverd, zoals vectorbestanden (.eps, .ai), digitale bestanden (.png, .jpg, .pdf, .psd), drukbestanden (.jpeg, .pdf) en diverse kleurvarianten (zoals zwart en wit).
Het Nike logo door de jaren heen; van beeld- en woordmerk naar alleen een beeldmerk.
Een krachtig logo gaat vaak veel jaren mee en spreekt de doelgroep aan. Het is in harmonie met de identiteit van het merk en is goed doordacht. Vaak bestaat een logo uit de combinatie van een beeldmerk (icoon) en een woordmerk. Maar sterke merken als Nike, Apple of Siemens kunnen het zich veroorloven alleen een beeldmerk te gebruiken. Andere sterke merken kiezen juist voor alleen een woordmerk (Coca Cola, Dell, Ebay). Voor startups is de combinatie tussen een beeld- en woordmerk het krachtigst. Het beeldmerk wordt vaak gebruikt in visuele uitingen, om de merkidentiteit te versterken.
Wil je meer over dit onderwerp weten of wil je graag een offerte voor een nieuw logo opvragen? Neem dan vrijblijvend contact op met De Merkenstudio.
Bronnen
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.