Hi! Ik ben UX designer in de wereld van finance, e-commerce, retail en overheid

De Merkenstudio is jouw ontwerpstudio op het gebied van UX design, websites en huisstijlen

Toggle offcanvas area

Waarom elk bedrijf een huisstijlgids moet hebben

Een huisstijlgids is onmisbaar voor ieder bedrijf. In een huisstijlgids vind je de kernwaarden van de onderneming, de tone of voice van de teksten en de visuele richtlijnen voor bijvoorbeeld kleuren, lettertypes en fotografie. In dit artikel lees je meer over de voordelen van zo’n gids en welke thema’s er in thuishoren. 

Waarom een huisstijlgids?

Een huisstijlgids wordt ook wel huisstijlhandboek, style guide of visual identity genoemd. Het komt allemaal op hetzelfde neer: het is een document waarin regels rondom je huisstijl worden vastgelegd. Een huisstijlgids zorgt voor een uniforme en herkenbare stijl die uniek is voor het bedrijf. Door deze stijl consequent door te voeren in al je uitingen vergroot je de herkenbaarheid van je bedrijf.

Een huisstijlgids is een handig hulpmiddel voor grafisch vormgevers, marketeers of andere externen die met je huisstijl en marketingmiddelen aan de slag gaan. Juist bedrijven die werken met freelancers hebben baat bij een huisstijlhandboek. Zodra meerdere mensen werken aan de uitstraling en de identiteit van het bedrijf moeten de regels goed nageleefd worden om de uniformiteit te bewaken. Er zijn geen regels voor de hoeveelheid pagina’s van de huisstijlgids of wat erin moet staan, dat kun je helemaal zelf bepalen. Toch zie je over het algemeen wel vaak dezelfde thema’s terugkomen. Deze thema’s staan beschreven in de volgende alinea’s.

Het logo

Het bedrijfslogo is een van de belangrijkste dingen om in een huisstijlgids op te nemen. Het logo is namelijk de basis van je huisstijl: het is een beeld- of woordelement dat de missie en visie van het bedrijf uitstraalt en datgene wat mensen het meest makkelijk herkennen en onthouden. In de huisstijlgids kun je beschrijven welk idee er achter het logo zit. Ook kun je vastleggen hoe je het logo gebruikt en voor welke doeleinden. Zo kun je een wit logo toepassen op donkere achtergronden en een gekleurd of zwart logo op witte achtergronden. Voor social media gebruik je misschien alleen het beeldmerk in plaats van het hele logo en in je browserbalk gebruik je een favicon (mini-beeldmerkje) dat weer net iets afwijkt van het daadwerkelijke logo.

Het kleurenpalet

Kleurgebruik en het consistent gebruik van kleuren is ontzettend belangrijk voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Om altijd dezelfde uitstraling te behouden is het aan te raden om met een vast kleurenpalet te werken. Een kleur bestaat uit een unieke hex-waarde (#FFFFFF is wit bijvoorbeeld) en heeft voor digitaal gebruik (RGB) en print gebruik (CMYK) verschillende waarden. Als je aan de slag gaat met fysieke producten, zoals vlaggen, heb je ook pantonekleuren nodig. Naast de primaire kleuren leg je in je huisstijlgids ook de secundaire kleuren, steunkleuren en grijswaarden vast. Daarbij is het belangrijk om de functies van de kleuren beschrijven zodat het geen circus van kleuren wordt. Zo leg je bijvoorbeeld vast welke kleur gebruikt wordt voor buttons en welke kleur gebruikt wordt voor teksten op flyers.

Typografie

Naast het vastleggen van een kleurenpallet is het ook aan te raden om dit te doen voor je lettertypes. Zo heb je lettertypes die je gebruikt voor titels en lettertypes die je gebruikt voor broodteksten (of body teksten). In het huisstijlhandboek leg je onder andere afspraken vast over de grootte van het lettertype, de dikte en of je bepaalde woorden onderstreept (bij tekstlinks bijvoorbeeld) of cursief schrijft (bij het benadrukken van woorden). Mocht je Google Fonts gebruiken, dan is het aan te raden om de URL toe te voegen waar je het font kunt downloaden. In het geval van Google Fonts is het handig om een ander font te kiezen waar je op terug kunt vallen als het Google Font niet beschikbaar is (omdat de browser het niet pakt of omdat het verouderd is).

 

Fotografie, iconen en illustraties

Het is gebruikelijk om in je huisstijl met een bepaalde stijl qua fotografie, iconografie of illustraties te werken. Deze stijlen leg je vast in de huisstijlgids. Bij fotografie kun je denken aan basisrichtlijnen waar de foto’s aan moeten voldoen; werk je met echte foto’s of stockbeelden? Is er een vaste omgeving (stad, natuur)? Wat is de uitsnede van de foto’s? Bij iconografie kun je denken aan het toepassen van bijvoorbeeld Font Awesome icons of Material design icons. Een voorbeeld zijn de illustraties die ASN Bank gebruikt in on- en offline uitingen.

Stijlelementen

Een huisstijl bevat naast kleuren, logo’s en lettertypes ook bepaalde stijlelementen. Dit zijn vormen die afgeleid zijn van het logo of een vorm die zo herkenbaar is voor het merk dat het op een gegeven moment als stijlelement wordt ingezet in de huisstijl. Een voorbeeld is de ‘swoosh’ in de Ockto huisstijl die ontstond tijdens het ontwerpproces. Deze dynamische grafische vorm staat centraal in alle communicatie-uitingen van Ockto, zoals in flyers, visitekaartjes, Powerpoint-templates, Word-templates en banners.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het maken van een huisstijlgids? Dan kan De Merkenstudio daarbij helpen. Stuur me een berichtje om de mogelijkheden te bespreken.

1024 576 De Merkenstudio