Infographics worden steeds populairder. Steeds vaker worden krantenartikelen, nieuwsuitzendingen en sollicitatiebrieven voorzien van infographics. In dit artikel 8 redenen waarom je een infographic zou moeten toevoegen aan je boodschap.
Wat zijn infographics?
Infographics zijn aantrekkelijk vormgegeven afbeeldingen die (complexe) informatie op een heldere manier overbrengen. In dit digitale tijdperk waarin we veel informatie verwerken, kan het soms moeilijk om de aandacht van lezers te trekken.
Een infographic kan een slimme methode zijn om toch de aandacht te trekken en de boodschap over te brengen. Daarnaast hebben infographics meer voordelen ten opzichte van tekst. Lees ze hieronder.
De opmars van de infographic is niet zo gek. We willen zo snel mogelijk kunnen begrijpen waar een artikel over gaat en checken eerst beelden voordat we de tekstuele inhoud ingaan. Visuele content scoort nou eenmaal beter dan teksten.
Aan de hand van beelden kunnen we boodschappen sneller begrijpen. Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat we snel beelden verwerken (90% van de informatie die naar onze hersenen gaat is visueel).
Beelden en iconen zijn universeel, en daardoor te begrijpen door mensen van verschillende doelgroepen en met diverse achtergronden (leeftijd, cultuur, taal). Mensen die elkaar niet verstaan kunnen aan de hand van een infographic toch duidelijk maken wat wordt bedoeld.
Door structuur te bieden aan de hand van kleuren, beelden, grafieken, kun je veel informatie van de boodschap die je wilt overbrengen in een beperkte ruimte weergeven.
Zodra teksten worden omgezet in beelden, zie je in welke informatie ontbreekt. Door de ontbrekende informatie aan te vullen, wordt de boodschap beter omschreven.
Aan infographics wordt vaak een bepaalde structuur meegegeven, vergelijkbaar als de structuur van de bijbehorende boodschap. Met een inleiding, een middenstuk en een conclusie, op basis van feiten en data.
Aan de hand van iconen en beelden kun je lezers op nieuwe ideeën brengen. Hierdoor kan een infographic een inspirerende uitwerking hebben op de ontvanger.
Het verwerken van beelden kost minder energie dan het verwerken van een tekst. We nemen visuele informatie veel sneller op dan tekst: maar liefst 600.000 keer sneller! Daardoor wordt de informatie veel sneller verwerkt dan kale teksten.
Heb je een infographic nodig?
Voor een infographic kun je het beste een professional inschakelen. Bedenk wel dat de vormgever jouw hulp nodig heeft. Bijvoorbeeld jouw ideeën over teksten die omgezet kunnen worden naar beelden en over visuele voorkeuren zoals kleuren, iconen, lettertypes en design-stijlen. Heb je ook een infographic nodig? Neem gerust contact op met De Merkenstudio om de mogelijkheden te bespreken.
Deze infographic (met andere termen) maakte ik voor een sollicitatiegesprek, waarbij een casus werd uitgelegd.